Sokáig azt gondoltuk, hogy egy weboldal egy egyszeri projekt, ami ha végre kész, akkor kifújjuk magunkat és már csak várjuk, hogy jöjjenek az ügyfelek. Semmi szükség weboldal karbantartásra. Pedig ez nem így van. Ez bizony egy folyamatos odafigyelést igénylő marketing eszköz.
Gondolj csak bele: A mobiltelefonodat havonta frissíted, a laptopod hetente noszogat, hogy telepítsd a frissítést, hogy rendesen működjön. Az autódat is időről-időre szervizeled, hogy amikor kell, számíthass rá.
Ugyanez a helyzet a weboldaladdal is. Ahhoz, hogy minden olajozottan működjön van egy pár tennivaló, amire oda kell szegezned a figyelmed. He ezt nem tesszük meg, akkor jönnek a bajok. Biztonsági rés keletkezik az oldalon, amin keresztül a hackereknek gyerekjáték a behatolás, vagy egy régen frissített plugin lerontja az oldal sebességét. Olyan is előfordulhat, hogy a problémák összeadódnak és oldal egyszerűen már nem is lesz elérhető – persze pont akkor, amikor a legjobban kell.
Éppen ezért az oldal monitorozása és karbantartása életbevágóan fontos a bevételeid miatt.
Milyen lépésekből áll a karbantartás
A legfontosabb a biztonsági mentés és a pluginek frissen tartása. Ezek nélkül egy fertőzés vagy támadás esetén elveszíthetsz minden adatot, örökre.
Mutatom a listát, amit mi használunk a saját oldalaink karbantartásához.
Napi tennivalók:
- Figyeljük az oldal elérhetőségét, hogy szerver probléma esetén 5 percen belül értesítést kapjunk, ha elérhetetlen az oldal (Uptime Monitoring)
- Automatikusan készítünk minden reggel biztonsági mentést 90 napra visszamenőleg, hogy támadás vagy felhasználói hiba esetén azonnal a legutóbbi tökéletesen működő verziót tudjuk helyreállítani.
- Naponta futtatunk vírusellenőrzést és a tűzfal élőben szűri a támadásokat, hogy azonnal elejét vegyük a támadási kísérleteknek.
Heti tennivalók:
- Pluginek, témák és WordPress Core frissítése, amit minden esetben biztonsági mentés előz meg. Ha a frissítés nem várt hibával végződne, nekünk egyből rendelkezésre áll a percekkel előbbi mentés, amit pár perc alatt visszaállítunk.
- Leellenőrizzük a kulcs oldalakat (sales oldal, kosár oldal, megrendelő oldal), hogy a design és a tartalom jól jelenik-e meg.
- Hetente teszteljük a korábban létrehozott biztonsági mentéseket. Nem elég, hogy van biztonsági mentésünk, annak működni is kell, ha szükségünk van rá. Erről megbizonyosodunk békeidőben, hogy vészhelyzet esetén biztosan legyünk annak működésében.
- Megrendelési, feliratkozási formok tesztelése, ellenőrzése. Nehogy ez legyen a konverzió csökkenés oka.
- Eltávolítjuk a spam kommenteket, hogy a Google-t véletlenül se befolyásolja a rangsorolásban.
Havi tennivalók:
- Ellenőrizzük a weboldal sebességét, ha egy script, vagy plugin lassítja az oldalt, akkor azt megjavítjuk.
- Optimalizáljuk a képeket, hogy villámgyors legyen az oldalbetöltés
- Kitakarítjuk az adatbázist, ami szintén ad egy löketet a gyorsaságnak
- Ellenőrizzük az oldalakat hibás linkeket kutatva, amit azonnal javítunk vagy átirányítást állítunk be. (Google nem szereti, ha falba ütközik)
- Elemezzük a biztonsági ellenőrzéseket, és alkalmazzuk a bevett iparági gyakorlatokat, ezzel mindent megtéve a támadások minimalizálása érdekében.
- Weboldal statisztikai adatok elemzünk.
- Elkészítjük a havi riport az oldallal kapcsolatban.
Ezeken kívül érdemes a képeket, design-t , blogcikkeket is folyamatosan figyelni, hogy hol van lehetőség a tartalom frissítésére. Google előszeretettel rangsorolja előre azokat az oldalakat, ahol a tartalmat folyamatosan ápolják.
A weboldal karbantartás egy folyamat!
Ahogy látod a listából is, ez egy folyamatosan ismétlődő tevékenység. Ezt a rutint be kell iktatnod a mindennapjaidba ahhoz, hogy ne érjen meglepetés az egyik legfontosabb bevételtermelő gépezeted (A honlapod) működése közben.
Ez a lista nincs kőbe vésve, sokszor hozzáadunk pontokat és van hogy kimarad 1-2 lépés. (Inkább hozzáadunk). A weboldal karbantartás, mint feladat nem kis szervezést és időráfordítást igényel, főleg, ha nincsenek acélból az idegeid.
Szánd rá az időt (heti 3-4 órát), hiszen innen jön a bevételed!
Miért fontos a weboldal karbantartása?
A legtöbb új vállalkozásnak anélkül is rengeteg a dolga, hogy folyamatos a weboldalát pásztázza. Csábító elképzelés, hogy csináljunk egy weboldalt gyorsan, legyen elérhető és majd később foglalkozunk vele. Ez több okból nem jó hozzáállás:
Keresőoptimalizálás
Vállalkozás fő célja, hogy minél több ügyfelet szolgáljon ki. Ehhez minél több látogatót kell az oldalunkra terelni. Ahhoz, hogy a Google ebben partner legyen.
Google elsősorban azokat az oldalakat részesíti előnyben, ami frissen tartott és amin rendszeresen új tartalom van. Ha lassú az oldalunk, vagy egy támadás miatt spam listára kerültünk, akkor nem fog minket promótálni, sőt, akár hátra is sorol minket.
SEO szempontból elengedhetetlen a karbantartott weboldal.
Biztos vagyok benne, hogy nem szeretnéd, ha a konkurenciád előrébb szerepelne a találati listában, mint te, ugye? Egy elhanyagolt honlappal ez előfordulhat.
Biztonság
Ez a legfontosabb pontja az egésznek. Egy sebezhető honlapot úgy tudnak kihasználni hackerek, hogy te észre sem veszed. Tömeges spam emaileket küldenek a nevedben, átirányítják a látogatóidat felnőtt tartalmú oldalakra. Ezek mind büntetéssel és feketelistára kerüléssel járnak. Előfordulhat, hogy blokkolják a teljes oldaladat. Ha ügyfél-adatokat is tárolsz a honlapodon, egyenesen elengedhetetlen, hogy a honlapod biztonságos legyen. Pluginek frissítése és egy biztonsági tűzfal az alap, de ezen kívül van még pár dolog, amit alkalmazni lehet. Ez egy másik bejegyzés témája lesz.
Idegbaj elkerülése
A weboldalad a vállalkozásod alappillére. Innen jön a bevételed döntő része. Ha minden olajozottan működik, akkor ez egy eszköz, ami folyamatosan hozza a kötelezőt. Ha probléma van vele, akkor az nagyon sokba kerülhet. Minél jobban elhanyagolod a karbantartást, annál nagyobb eséllyel lesz probléma. Minden egyes kihagyott plugin verzió növeli a kompatibilitási problémákat az új verzióval, így egy sima frissítésből rémálom lehet. Ami elvileg egy „Update now” gomb megnyomásával megoldható lett volna, most már nagyobb szakértelmet kíván.
Tegyél egy szívességet a vállalkozásodnak és szentelj figyelmet a honlapodnak, hogy az ügyfeleidnek egy élmény legyen a honlapodon vásárolni. Ezáltal a Google is szeretni fogja az oldaladat, és több látogatót küldd az oldaladra, ami megint csak több vásárlást eredményez. Jól hangzik, ugye?
Hogyan tovább?
Kérdésed merült fel a témával kapcsolatban? Kérlek írd meg nekem chaten vagy emailben.
Ha úgy döntesz, hogy neked fontos a weboldalad, de se kedved, se időd nincs ezeket a feladatokat megcsinálni, mi a WPjuicenál segítünk neked. Levesszük a WordPress weboldaladdal kapcsolatos feladatokat a válladról, hogy te a vállalkozásoddal foglalkozhass. Nézd meg a karbantartási csomagjainkat és válaszd ki a neked leginkább megfelelőt.
Jobb alul tudsz írni nekem chat-en!